Isnin, 12 Disember 2011

Razi bawa kereta....

     Esuk Razi nak test kereta untuk kali kedua.. Kali pertama dia kantoi bab jalanraya... Aku pun dulu gagal waktu kali pertama test memandu. Tapi aku tak heran kalau aku gagal pun dulu... sebab .... belajarnya di Grik dan ujiannya di Taiping. ..Masa tu, aku mengajar di sana. Jalanraya waktu tu ... mana ada trafic light. Bulatan pun tak ada... cuma kelebihan masa aku belajar dulu.... jalannya bengkang bengkok.. Dah tu, pi ujian... kena tempoh lampu isyarat... jalanraya yang sesak.... bulatan.. mahu juga panik. Kali kedua aku ambil di Ipoh.. baru dapat lesen...dah hampir 19 tahunlaaa...
     Balik pada cerita Razi tadi... aku pun dengan berani bagi dia bawa dan aku duduk di sebelah pemandu.... sepanjang dia bawa aku dok baca Bismillahitawakal.... dan beberapa ayat yang aku ingat,...heheh... tahu ajelaa budak belum lepas lesen... Tiap kali sampai lampu isyarat... aku dah suruh tekan breakkk....aduhh... seram juga... Bila dia bawa... aku rasa macam nak terbabas ke tepi je....hehehe...

      Tapi sebenarnya oklaa.. dia bawa... cuma beberapa careless mistake... nak masuk lorong lupa bagi lampu...  lupa tukar gear... ..  Moga  esuk dia lebih confident bawa kereta.... dah ada lesen, aku pun senang juga... tak payah laa jadi driver keluarga lagi...hehehhe/.

     Berbeza Razi dengan Hakim... Hakim sebenarnya lebih berani. Van rusa aku entah berapa kali dah dibawa lari... memang marah pun, wlau dalam kawasan taman sahaja... tapi yang membimbangkan kalau terlanggar anak orang ke...bapak orang ke....aduhhh...nauzubillah..!!!!   Razi, lain sikit... tak pernah ( setahu aku laa..) bawa kereta tanpa izin.... walaupun dia mengaku tahu bawa kereta... tapi aku yakin dia belajar dari kawan-kawan dia.

    Bagi aku anak lelaki , kemahiran ini perlu diberi dulu... walaupun aku yang kena keluarkan modal tapi pada aku kalau kena tempatnya tak kisahlaa... Mana tahu ada emegency. .. khidmat mereka memang diperlukan masa ni.....
           Dan yang perempuan pun... elok ambil lesen kereta. Jangan bergantong dengan suami saja.... Buatnya , kena nasib macam kakak aku dulu.....  terlalu bergantong dengan suami... suami meninggal.  Kereta tak tahu bawa.. anak masih baby masa tu... bayangkanlaaa....
          Tidak pun,... kalau suami sakit.... tak ada siapa yang nak diminta tolong... Siapa nak bawa, kena kita laa juga...  Aku bukan nak bercakap perkara yang negatif.. tapi nasib kita ni siapa yang tahu.

        Mysuami pun... mula dulu macam takut aku bawa kereta.... tup-tup dia sakit.... Ate, lepas tu siapa nak uruskan  semua hal..... anak pula kecil lagi... sudahnya, bawalah juga aku kereta....

     Tapi kalau dah fobia bawa kereta tu... nak cakap macamana yer...heheheh berserah ajelaa..

1 ulasan:

  1. Kakcik ni tiap2 tahun renew lesen memandu, tapi bawak ketenya idok. :(

    BalasPadam