Khamis, 13 Mei 2010

Siapa sebenarnya bersalah...????

Sehari dua ni kecoh pasal insiden , polis menembak remaja. Bukan satu tapi dah dua kes...dan yang lebih malang remaja yang seorang tu meninggal....

Aku membaca banyak versi... dari versi yang menyalahkan polis dan versi yang menyalahkan remaja tersebut.... Memang betul lah...bila kejadian ini tak terjadi pada anak kita sendiri, mungkin kita kata polis tak salah..tapi bila kejadian ini berlaku pada anak kita sendiri, kita tunding jari kata polis yang salah....
Kesian juga pada anggota polis yang kena dakwa tu...macamana keluarga dia, anak-anak dia... padahal dia cuma menjalankan tugas...Kalau ikut otak aku yang tak berapa bagus ni...logiklaa dia tembak, sebab budak tu tak berhenti...dah tu dalam gelap, kita tak tahu siapa yang bawa kereta..kalau betul-betul penjenayah macamana...???
Kenapa sampai begitu takut sampai polis tahan tak berhenti....Sebab tu, aku pesan kat anak-anak ..Kalau polis tahan berhenti, kau salah ke tidak berhenti....polis dengan kerja dia..Saman boleh dibayar, nyawa hilang siapa nak ganti...???
Aku simpati dengan keluarga remaja yang meninggal...aku juga seorang emak..Tapi patutkah kita salahkan orang lain, kalau anak kita sendiri yang keluar malam, bawa kereta tanpa lesen, dan tak berhenti bila polis tahan...???
Pihak polis pula ada cara lain tak selain menembak...?????

Cuma yang aku risau, satu hari nanti... polis pun tak nak menembak walaupun penjenayah,...sebab salah tembak mereka kena dakwa.... sama macam cikgu-cikgu hari ni, tak nak merotan, mendenda...sebab kalau salah rotan, denda...cikgu pula kena saman.... siapa nak tanggung risiko...???

Apa nak jadi lepas tu yer...guru tak nak merotan, polis tak nak menembak....ermmm....fikir-fikirlaaahh...nak selamat ke tak selamat...

2 ulasan:

  1. Life is tough, kan? Nampak senang tapi rumit kes ni....

    BalasPadam
  2. salam taaruf. hidup ini serabut...

    BalasPadam